EHBO bij spreekbeurten en werkstukken

Veel ouders herkennen het misschien wel?

Je kind komt thuis met een A4tje. Een spreekbeurt!  Op het blaadje staat keurig omschreven waaraan de spreekbeurt moet voldoen. Dit lijkt een makkie...toch? Je gaat hard aan de slag. Samen met je kind natuurlijk, maar die haakt na 10 minuutjes al af. En nu? Een gevoel van frustratie bekruipt je. Je besluit de boel een handje te helpen...

En nee, je zult niet de eerste ouder zijn die zo'n mooi cijfer voor zijn spreekbeurt heeft verdiend.

Dit verhaal gaat natuurlijk niet alleen over spreekbeurten, maar ook over werkstukken.

Waar haken kinderen op af?

Er spelen een aantal zaken een belangrijke rol. We verwachten in één keer best veel vaardigheden van een kind. Je moet de spreekbeurt maken, informatie zoeken, informatie beoordelen, ordenen en er ook nog één geheel van maken. Tot slot sta je klappertandend voor een grote groep om het te presenteren. Waar moet je beginnen? Het is belangrijk dat je je kind helpt. Vooral in de middenbouw kun je nog niet verwachten dat dit volledig zelfstandig lukt.

De opstart van het hele proces is misschien wel het aller belangrijkst. Mijn ervaring is, dat wanneer kinderen op dit punt vastlopen, de rest van de stappen ook stroef zal verlopen. Wat gebeurt er dan precies? Er kunnen zich verschillende problemen voordoen:

 1) Je kind mist het overzicht op de hoeveelheid werk en tijd die het kost.

2) Hij of zij verzuipt in de hoeveelheid gevonden informatie.

3) Het beoordelen en ordenen van de informatie is moeilijk.

4) Het verbinden van de gevonden informatie is een klus.

Wanneer dit gebeurt gaat het aan alle leerdoelen voorbij.

 

Wat willen we nu eigenlijk dat kinderen leren van een spreekbeurt?

Natuurlijk leer je vrij te spreken voor een groep en werk je aan je taalvaardigheid. Maar er is meer.

Het maken van een spreekbeurt is een proces. Het leren vinden van informatie is meer nog dan vroeger een erg belangrijk onderdeel. Gewoonweg omdat er tegenwoordig op zoveel plekken informatie te vinden is. Om goed te kunnen zoeken is het belangrijk om goede opzoekvragen te kunnen bedenken.  Wat wil ik nu eigenlijk precies weten over mijn onderwerp?

Om je kind goed te kunnen helpen is het belangrijk dat je meer inzicht krijgt in hoe zo'n leerproces bij het maken van een spreekbeurt verloopt.

Daarbij is het volgen van onderstaande stappen een mooie leidraad.

Stap 1: Maak samen een tijdschema

Je kind komt thuis. 'Mam of pap! Ik heb een spreekbeurt!' En dan? Vaak is het onderwerp al snel bedacht. De een duikt direct het internet op. Op zoek naar informatie. De ander legt het weg en begint 3 dagen van tevoren. Wat natuurlijk echt te laat is.

Stap 2: Het kiezen van een onderwerp

Vooral voor jonge kinderen is het belangrijk een onderwerp te kiezen wat dicht bij ze ligt. Dit geeft meer zelfvertrouwen. Het is makkelijker om te spreken over iets waar je al veel vanaf weet. Ook wordt het zoeken naar informatie hierdoor makkelijker gemaakt. Baken het onderwerp af. De natuur is een erg groot onderwerp. Kies dan bijvoorbeeld de zee of maak het nog kleiner door zeehonden te kiezen. Zit jouw kind al in de bovenbouw? Er worden dan vaak al wat hogere eisen gesteld. Laat hem of haar eens een poosje nadenken. Een lijstje maken van geschikte onderwerpen kan helpen bij de juiste keuze.

Stap 3: Maak een mindmap

Deze stap is de meest belangrijke en wordt vaak over geslagen. Het maken van een mindmap. Wat is een mindmap dan precies? Waarom is het zo belangrijk? Een mindmap helpt je bij het ordenen van de informatie in jouw hoofd en je kunt er bijvoorbeeld mee in kaart brengen wat je allemaal al weet over het onderwerp. Je weet vaak al veel meer dan je denkt! Dat is waardevolle informatie. Want daar hoef je dan niet meer naar te zoeken.

Ook kun je ontdekken wat je allemaal nog niet weet of wat je graag zou willen leren over het onderwerp. De mindmap helpt je later bij het gericht zoeken naar de juiste informatie. Mindmappen kan op papier maar ook digitaal. Bijvoorbeeld met de volgende gratis tools:

Wil je leren mindmappen met Imindmap kids? Bekijk dan dit filmpje.

Wil je je graag verder verdiepen in mindmappen?

Dan is dit boek een goede tip.

Stap 4: Ga op zoek naar informatie

Gebruik hiervoor verschillende bronnen. Kinderen zijn geneigd om direct het internet op te vliegen. Dit is niet verkeer maar vraagt begeleiding. Zoek ook eens in een boek en laat je adviseren door een bibliotheekmedewerker. Zij hebben vaak handige tips. Bezoek een museum of vraag een expert. Er zijn veel mogelijkheden om aan informatie te komen.

Ga je samen zoeken op het internet, gebruik dan betrouwbare websites die geschikt en overzichtelijk zijn voor kinderen zoals:

 

Bespreek ook eens samen wat een betrouwbare bron is. Niet alle websites zijn even betrouwbaar.

Is het echt waar wat er op zo'n website staat en hoe kun je dit controleren?

Stap 5: Informatie ordenen en uitwerken

Deze stappen lopen door elkaar heen. Iedereen ontwikkelt hiervoor op de lange duur zijn eigen handigheidjes.

In deze stap werkt het volgende heel goed. Grijp terug naar de mindmap. Kijk of je samen met je kind een structuur kunt aan brengen in de vragen die jullie hadden bedacht. Maak daar kopjes bij.

Wat wist uw kind allemaal al over het onderwerp? Kan dit worden aangevuld met dingen die hij of zij nog niet wist? Deze kopjes worden later de hoofdstukken van je verhaal.

Het digitaal verzamelen en ordenen van informatie is lastiger dan het ordenen op papier.

Een digitale Tool zoals bijvoorbeeld Pinterest kan hier prima bij helpen. Maak een mapje spreekbeurt en leer uw kind om delen van sites die interessant zijn daar in op te slaan.

Op deze manier zijn de gevonden websites makkelijk terug te vinden.

Stap 6: Presentatievorm kiezen

Presenteren kan tegenwoordig op veel manieren. Er zijn zoveel leuke en handige tools te bedenken. Een aantal tips:

  • Powerpoint

  • Google presentaties

  • Prezi

  • Of maak eens een animatiefilmpje met Powtoon

Stap 7: Het presenteren

Dit filmpje van de NOS spreekt voor zich. Heel veel succes!

leer mindmappen voor kids.jpg